"Fel kell készülnünk saját magunkból is...!" - interjú Lenchés Márton rendezőasszisztenssel

2021-03-18

Március 19-én látható az Operett online műsorán a La Mancha lovagja. Az előadást hosszas próbafolyamat előzte meg, ám az eredetileg 2020 márciusára tervezett bemutató a vírushelyzet miatt meghiúsult. Szeptember 11-én végül nagy sikernek örvendett Don Quiote kalandos története a Budapesti Operettszínházan. Bár a közönség csak alig néhányszor láthatta, a virtuális tér most lehetővé teszi, hogy mindenkihez eljuthasson ez a fontos üzenetű és nem mindennapi látványvilágú előadás.  Az előadásról Lenchés Márton rendezőasszisztenssel beszélgettünk, aki egy váratlan beugrás következtében a színpadon is kamatoztathatta a darabról szerzett tudását.


Lenchés Márton (forrás: operett.hu)

 

A La Mancha lovagja a hatodik bemutatód, amiben rendezőasszisztensként veszel részt, gyakorlatilag az előkészületektől része vagy a produkciónak. Milyen előzetes felkészültség szükséges a részedről egy előadás indulásakor?

A legszerencsésebb esetben mi, rendezőasszisztensek a kezdetektől részt veszünk egy produkció előkészületeiben. Elsősorban a rendezőkkel dolgozunk, hónapokkal, de van, hogy egy fél évvel a próbaidőszak indulása előtt elkezdjük a munkát. A próbaidőszak kezdetére a lehető legalaposabban kell felkészülnünk, hogy bármilyen kérdésnél vagy problémánál megoldással és válaszokkal tudjunk szolgálni mind a rendező, mind a művészek felé. Ismernünk kell a művet - szöveget és zenét egyaránt, rendezői koncepciót, díszletet, jelmezeket... Fel kell készülnünk saját magunkból is, hogy a próbaidőszak alatt milyen más munkákkal (előadásokkal és próbákkal) ütközünk, mi a próbatermek beosztása stb. Három éve vagyok az Operettszínháznál, de a mai napig vannak helyzetek, amikor rájövök, olyan dolgokra is tudnom kell, amiről nem is gondolnám.

Már az előadás plakátja is azt sejteti, hogy a látványvilág (díszlet, jelmezek stb.) nagyon modern világot teremt a szereplők köré, miközben egy többszázéves mű üzenetét kell a nézők felé közvetíteni. Mitől lesz ma is aktuális Don Quijote története? 

A rendezőnek, Vincze Balázsnak és alkotócsapatának az első pillanattól kezdve szándéka volt, hogy az előadás minél "maibb" környezetben szólaljon meg. Ám nem csak a külcsín lett modern, hanem a szöveget is igyekeztünk frissíteni, leporolni, hogy a mű gondolatai hétköznapi szóhasználattal szóljanak a nézőkhöz. Próbáltuk a ma élő ember lelkére hatni.

 Úgy gondolom, ez a történet azért tud mindig aktuális lenni, mert az ember van a középpontban. Nem egy adott korról, társadalomról, nemzetről, hanem mindezeket alapegységéről: az emberről. Van egy hősünk, akit elborzaszt az őt körülvevő világ romlottsága és sötétsége, ezért eldönti, hogy megpróbálja olyannak látni, amilyennek lennie kéne! Láthatjuk, hogy ez működőképes: például Aldonza, Don Quijote hatására felfedezi magában Dulcineát (a finom úrinőt) aki mindig is benne volt, csak a körülmények nem engedték felszínre jutni. "A szépség bennünk él, s tőlünk függ, mit látunk szépnek" -azt hiszem, ez a gyönyörű gondolat mindig aktuális lehet.

A műben előforduló témák, a gyakran már közhelyként említett tisztesség, bátorság, hűség, becsület... A főhős egy szebb világról és jobb emberiségről álmodik. Vajon erősebben hat az előadás üzenete a jelenlegi, pandémiás helyzetben?

Valóban közhelyek lehetnek, de mégiscsak olyan tulajdonságok és fogalmak ezek, amelyekkel elképzeljük az ideális "szebb világot és jobb emberiséget." Az igazság azonban sajnos az, hogy ezek az erények egyre kevesebbet érnek, ha egyáltalán még érnek valamit. Egy szétesett, szélsőséges, már-már kaotikus világ vesz körbe minket, amiben egyre nehezebb meghallani Don Quijote-t. Nem tudom, hogy erősebben hat-e az előadás üzenete, mindesetre meg kell ragadni minden lehetőséget, hogy ezekről a témákról beszéljünk és fontos, hogy ilyen történeteket meséljünk.

A zenés színpadi adaptációban Cervantes maga is megjelenik, felvezetve és folyamatosan narrálva saját hőse történetét.Egy váratlan szereplőkiesésnek "köszönhetően" te is részévé váltál a cselekménynek, hiszen beugrottál a Kapitány szerepébe, ami olyan jól sikerült, hogy a március 19-i stream előadáson is téged láthatnak a nézők. Elmeséled milyen élmény volt?

Októberben történt a beugrás, épp a Tajtékos dalok előadásunk felújító próbaidőszaka volt. Reggel hívott fel Vincze Balázs (lényegében ő ébresztett), hogy egy váratlan betegség miatt nincs este Kapitányunk, és szeretné, ha én ugranék be. Tudta, hogy Veszprémben, a Pannon Várszínháznál sokat játszottam már, és a próbák alatt is rengetegszer jártam le a szerepet, így biztos volt benne, hogy gond nélkül meg tudom csinálni. Természetesen, mi rendezőasszisztensek a bemutatóra az egész előadást tudjuk kívülről, hiszen ez a munkánk. Örömmel elfogadtam, megköszöntem, majd bementem a Tajtékos dalok próbájára. Felhívtam Aczél Gergőt, az eredeti Kapitányunkat, hogy van-e valami különleges titok, amit tudnom kell. Végigbeszéltünk mindent, sokat segített ő is. Nagyon jól esett, hogy mindenki pozitívan és segítőkészen állt hozzám. A kollégáimtól arra az estére még egy külön rajongói oldalt is kaptam, ami nagyon régóta a legviccesebb dolog volt, amit láttam. Emlékezetes, különös este volt, nem fogom elfelejteni soha!


La Mancha lovagja finálé (Fotó: Juhász Éva)

Olvasta már?

A Budapesti Operettszínház fenntartója a Magyar Állam, irányító szerve az Emberi Erőforrások Minisztériuma (EMMI)

X