Társulati évadnyitó 2020/21

2020-08-07

"Igen furcsa, mondhatni, eddig a színházi életben nem tapasztalt évad volt a 2019/20-as." - ezekkel a szavakkal nyitotta meg Kiss-B. Atilla főigazgató a Budapesti Operettszínház évadnyitó társulati ülését.

- "Többször elmondtam már, hogy szerintem a világjárvány tulajdonképpen egy próbatétel. Később biztosan okosabbak leszünk, de egyelőre úgy látom, hogy mindannyian megmérettettünk. Próbára lett téve a hitünk, a türelmünk, az egymásba és a művészeti tevékenységbe, munkába vetett bizalmunk. Mindez úgy, hogy közben felelősséggel tartozunk az emberek mentálhigiénés egybemaradásáért. Az emberek jelentős többsége számára a művészet lelki-szellemi táplálék. Tudom, hogy többször, több helyen beszéltem már erről, de nem lehet elégszer elmondani magunknak, hogy eléggé tudatosuljon bennünk, a show bizniszen, a szórakoztatáson túl óriási felelősség az, ami ránk hárul. Bátran kijelentem, hogy az Operettszínház remekül kiállta, kiállja a próbát. Itt ragadom meg az alkalmat, hogy mindannyiótoknak megköszönjem a helytállást ebben a nehéz időszakban."


A főigazgató a Home office tartalmak elkészítésében nyújtott átlagon felüli teljesítményt is megköszönte a társulatnak, továbbá a szintén a közösségimédia-felületeinken megjelenő Napi derű és Teátrum Társalgó című anyagokat, valamint megemlítette Dolhai Attila és az erdélyi zeneszerző, Cári Tibor zenés drámáját, a Szétszakítottakat, amely szintén a bezártságban született. Kiemelte, hogy a jelmeztár dolgozóinak köszönhetően mintegy 12 ezer maszk készült az Operettszínházban, amelyek az alkalmazottak egészségét hivatottak védeni, de jótékony gesztusként az egészségügyben dolgozók és beteg gyerekek részére is adományozott az intézmény. "Az Operettszínház -  folytatta - egy egész hetet szentelt a 250 éves jubileumát ünneplő Semmelweis Orvostudományi Egyetemmel együttműködve Semmelweis Ignác emlékének. Ray Lustig két évvel korábban bemutatott, az úttörő professzorról szóló dalművének részleteiből adtak elő művészeink, természetesen home office üzemmódban, és orvosprofesszor nagyságok szólaltak meg, méltatva a nagy előd zsenialitását."

A főigazgató beszélt arról, hogy jelentős értékben történtek hangszerbeszerzések, illetve a színház fény- és hangtechnikai rendszere környezettudatossági és szakmai szempontból is jelentősen korszerűsödött. Szó esett a műszaki fejlesztésekről is, a főigazgató külön megköszönte Somfai Péter műszaki igazgató munkáját.

"A karantén időszaka nekünk lehetőség volt arra, hogy olyan dolgokat valósítsunk meg, amelyekre nem nagyon volt időnk eddig. Ebből a szemszögből nézve a színház szebbé, modernebbé, jobbá vált." - mondta Somfai Péter műszaki igazgató, hozzátéve, hogy a műszak kb. 80 munkatársa folyamatosan dolgozott ezekben a hónapokban.



A folytatásban Kiss-B. Atilla beszélt a Társulat-Törzsgárda programról, mely a magyar színházi világban egyedülálló illetménybővítés, valamint arról a szerződésről, mely a szabadúszó, nem közalkalmazott, mégis a színház kötelékébe tartozó művészek számára is biztonságossá tette a nehéz időszakot, és amelynek eredményeként egyedülálló tartalmak születtek a színház online felületein.

A nyári időszakra vonatkozóan beszámolt arról, hogy júliusban óriási sikerrel indult a Zenés találkozások - Szabad ég alatt című koncertsorozat egy új helyszínen, a Vármegyeháza udvarán, és a, hogy sikerszéria augusztusban is folytatódik. Idén is várja a nézőket a már hagyománnyá vált Budavári Palotakoncertek, ezt követi az augusztus 22-ére várható operettgála Keszthelyen, a Festetics-kastély csodálatos kertjében. "Az a szándékom, hogy a Festetics-kastély parkjában visszatérő vendégek lehessünk, csakúgy, mint a Vármegyeháza udvarára." - tette hozzá főigazgató, aki természetesen  az évad "békebeli időszakát" is értékelte: a hatalmas sikerrel bemutatott Csárdáskirálynőt, mely Vidnyánszky Attila és Bozsik Yvette kiváló Kossuth-díjas alkotók munkája,  a János vitéz című daljátékot Bozsik Yvette rendezésében, a Kossuth-díjas Harangozó Gyula Diótörő című produkcióját, valamint Dubrovay László táncjátékát, A képfaragót. Örömmel üdvözölte a társulatban Kozmér Alexandrát, és külön megköszönte Pfeiffer Gyula főzeneigazgató munkáját. Külön kiemelte az Anne Frank naplója című mono-operát Rátóti Zoltán rendezésében és Süle Dalma lenyűgöző énekesi és színészi teljesítményével, valamit azt, hogy újra hazatért Budapestre A Szépség és a Szörnyeteg, az Orbán János Dénes felfrissített szövegkönyvével színpadra állított családi sikermusical. A Kálmán Imre Teátrumban Magyarországon és Budapesten elsőként láthattak a nézők dinner show-t, világhírű artistákkal. Két nagyszerű szereposztásnak sikerült bemutatkozni a viani írásokkal, dalokkal, történetekkel a Tajtékos dalokban, mely előadással Kiss Csaba egy egészen különleges hangulatú, a Teátrumba szintén tökéletesen illeszkedő produkciót bocsátott útjára.

A két szereposztásból kiemelte Földes Tamást, aki tavaly is és idén is jelölést kapott a Kaszás Attila-díjra. "Én nagyon szurkolok neki, és arra kérek mindenkit, aki még nem szavazott, tegye meg, és biztassa erre ismerőseit is, hiszen már nagyon közel állunk a befutáshoz!" - mondta.


A főigazgató gratulált a fontos szakmai és állami elismerésekhez is, melyeket a járványhelyzet miatt idén később vesznek át a díjazottak. Kiemelte, hogy az Operettszínház a 2019/20-as évadban a leállásig közel 100 százalékos látogatottsággal büszkélkedhetett, és megnyitotta a 2020/21-es évadot, a Mosoly Évadát. Az első musicalbemutató a La Mancha lovagja lesz szeptember 11-én. Ezt követi a Marica grófnő október 23-án, melynek első olvasópróbáját már megtartotta Bozsik Yvette rendező-koreográfus. A sikeres alkotócsapatot ifj. Zsuráfszky Zoltán koreográfus egészíti ki, a zenei irányításban Pfeiffer Gyula segítségére a fiatal karmestert, Dobszay Pétert kérte fel a teátrum.

"Lehár Ferenc születésének 150. évéhez kapcsolódva új bemutatóként színre kerül A mosoly országa című operett, a világhírű Stephen Medcalf rendezésében. Az előadásban Pfeiffer Gyula főzeneigazgató mellett Sándor Szabolcs, Olaszországban végzett karmester, a Zeneakadémia tanára fog bemutatkozni karmesterként. A Budapesten ősbemutatóként debütáló Nine (Kilenc) című nagy sikerű Broadway-musicalt Balázs Zoltán viszi színre, akinek rendezői koncepcióját már megismerhették a művészek. A produkcióban közreműködnek Szegő György díszlet- és Németh Anikó jelmeztervező, Szöllősi András koreográfus és Bolba Tamás zenei vezető. Szintén kőszínházi ősbemutatóként kerül a Kálmán Imre Teátrum közönsége elé Várkonyi Mátyás és Béres Attila alkotása, a Mata Hari című kémopera a Nádasdy Kálmán-díjas Somogyi Szilárd rendezésében. A Párizsban és Belgiumban élő kiváló színész-énekesnő, Szilágyi Enikő Ez már feltámadás című zenés, verses összeállítását a Kálmán Imre Teátrumban láthatja majd a nagyérdemű. Végül, de nem utolsó sorban közönség előtt folytatódik majd a virtuális térben elindított Teátrum Társalgó, és szintén a Teátrumban kap helyet a Musical ensemble művészeinek előadói estje."

"És most engedjétek meg, hogy bemutassam új munkatársaimat!" - folytatta. Az Operettszínház ügyvezető igazgatói feladatára Dr. Gulyás Richardot kérte fel a főigazgató, aki gazdasági és jogi felsőfokú végzettséggel rendelkezik, elkötelezett a művészet és a művészek iránt, és komoly vezetői tapasztalatokat szerzett az évek során. "Végezzük úgy a munkánkat, hogy évtizedek múlva is örömmel és tisztelettel vegyék elő az előadásainkról rögzített felvételeket, és a társulat ikonikus művészeit példaképnek tartsák a későbbi generációk-mondta Dr. Gulyás Richárd. "Ez egy motivált, elkötelezett és profi csapattal, mint amilyen itt van, könnyen sikerre vihető. Tartósan fejlődni, magas szinten teljesíteni, értéket teremteni csak fegyelmezett és kitartó munkával lehet.Ez számomra nem kétséges! Vezetőként semmi olyat nem szoktam megkövetelni munkatársaimtól, amit magam ne tudnék teljesíteni. Az ajtóm mindig nyitva áll minden kollégám előtt, forduljon hozzám mindenki bizalommal a munkával kapcsolatos gondjaival, kéréseivel."


A Főigazgató bejelentette, hogy az új évadtól kezdődően Vincze Balázs a művészeti vezető. Elmondta róla, hogy az Operettszínházban kezdte táncművészi pályáját, rendelkezik színészi szakvizsgával, ünnepelt koreográfus-rendező, Harangozó Gyula-, Imre Zoltán- és Seregi László-díjas balettművész, a Pécsi Balett Arany Érdemkereszttel elismert művészeti vezetője, és a Zsolnay Örökségkezelő Nonprofit Kft. korábbi ügyvezetője. Nem utolsó sorban a bemutató előtt álló La Mancha lovagja rendezője.
"Célom, hogy megerősítsem az emberi kapcsolatteremtést, ami segíti a munkánkat és összekovácsolja a közösséget, hiszen a célunk egy: sikeres színházat csinálni! Rendszerben gondolkodom. Fontosnak tartom a művészek és háttéremberek  közötti kommunikációt." - mondta Vincze Balázs.


Az Operettszínház PR és Marketing csoport vezetői feladatait Weidinger Amelie látja el az új évadban.
"Jó egészséget, sikeres évadot és minden jót kívánok az Operettszínház valamennyi művészének, dolgozójának, munkatársának!" - zárta le az Operettszínház társulati ülését Kiss-B. Atilla főigazgató.
 
Fotó: Németh Anna
A Budapesti Operettszínház fenntartója a Magyar Állam, irányító szerve az Emberi Erőforrások Minisztériuma (EMMI)

X