Korhatár nélkül - staféta indul #8

Sánta Eszter

2021-05-10

A Budapesti Operettszínház balettművészei nagyszabású produkciója, a Korhatár nélkül - Táncest május 14-én debütál online színpadunkon!  A két felvonás különleges élményt nyújt a balett szerelmeseinek s mindenkinek, akik szeretik, ha a klasszikus elegancia könnyed humorral társul.
Interjúsorozatunkban bemutatjuk a Táncest résztvevőit, valamint lehetőséget adunk nekik, hogy átadva kollégáiknak a stafétát, egymástól is kérdezzenek!

A képet készítette: Art&Lens Photography

Ottlik M. Laura előző részben továbbadott kérdése: - 
Mi a szerepálmod, amit szeretnél eltáncolni?
Azt gondolom, hogy egy táncosnak, balerinának sok szerepálma lehet, ezzel én is így vagyok. Nagyon nehéz csak párat kiválasztanom, ezért olyan szerepekre, balettekre esett most a választásom, amelyeknél, a történetük is nagy hatással volt rám.
Rómeó és Júlia - Júlia
Anyegin -Tatjana
Diótörő - Mária

- Mikor jött el az a pillanat az életedben, amikor elhatároztad, a táncnak szenteled az életedet?
Egész fiatalon, 5-6 éves koromban döntöttem el, hogy balettozni szeretnék, ugyanis teljesen elvarázsolt a Barbie és a Diótörő című mesefilm. Addig győzködtem anyukámat, míg el nem vitt, és beiratott egy tánciskolába. A teljes elhatározás azonban akkor jött, amikor Szegedről felutaztunk az akkori mesternőmmel és anyukámmal Budapestre, hogy egy nyílt nap alkalmával betekintést nyerjünk a Magyar Táncművészeti Főiskola (most már Egyetem) növendékeinek mindennapjaiba. Tátott szájjal néztem végig a balett órákat, a házi színpadon megrendezett gálaműsort. Ott, helyben eldöntöttem, hogy én is ide szeretnék járni , hogy egy nap igazi balerinává váljak. Anyukámat először sokkolta a hír, hogy ilyen messze elköltöznék, a családomat hátrahagyva, de tudta, hogyha ez valójában az én utam, nem akadályozhat benne. Egy-két hónapra rá megtörtént a felvételi. Felvettek. Így 10 éves koromtól kezdve tanulom ezt a szakmát és próbálom a legjobb tudásom szerint kiszolgálni a művészetre vágyó közönséget.

- Az Operettszínház közönsége ugyan gyakran találkozik táncos produkciókkal, az ének és a próza segít megérteni az előadás cselekményét. Hogyan lehet tánccal történetet mesélni?
Az első gondolat, ami eszembe jutott a kérdés kapcsán az egy idézet: "A Tánc a lélek rejtett nyelve" (Martha Graham). Lehet elcsépeltnek hangzik, de jobban belegondolva már az ősidők óta jelen van a tánc az emberek életében. Megannyi ágazat alakult ki az évszázadok alatt, de még ma is szorosan kapcsolódik a kultúránkhoz.
Sokszor a koreográfusok cselekményes baletteknél irodalmi műveket vesznek alapul, majd a saját ízlésükre támaszkodva adaptálják táncművé. A mimika és a pantomim játék is segítségükre van a táncművészeknek, hogy még hitelesebben tudják átadni érzelmeiket. A zene is kulcsfontosságú része egy táncos előadásnak, sokszor segíti a történet ívének haladtát. Azt gondolom, hogy egy cselekményes balett kapcsán ezek az eszközök és maguk a mozdulatsorok is arra szolgálnak, hogy a néző megértse a "mondandónkat".

 - Mit gondolsz, miért különleges ez a Táncest?
Szerintem azért különleges, mert ma itthon, hazai táncművészektől ilyen színes repertoárból összetűzött műsort nem, vagy alig látni. A balett irodalom legszebb darabjaiból adunk elő részleteket, köztük Seregi László legikonikusabb kettősei kapnak helyet. Emellett ma aktív koreográfusok új darabjait is megcsodálhatja a néző, kicsit modernebb köntösben tálalva.

- Mivel szoktál/tudsz a leginkább kikapcsolódni?
Leginkább akkor tudok kikapcsolódni, ha a párommal vagyok. Ha nincs is sok időnk egymásra, mert épp egy sűrű próbafolyamat zajlik, akkor is legalább egy rövid sétára elmegyünk, miközben kiszellőztethetem a fejemet. Szabad hétvégék esetén, amikor csak tudunk meglátogatjuk a családjainkat vidéken vagy itt Budapesten. Nagyon szerencsésnek érzem magam, mert rajtuk kívül fantasztikus barátnőim is vannak, akikre mindig számíthatok. Egy reggeli brunch, de akár egy videóhívás is ki tud zökkenteni a mindennapok nehézségeiből!

- Most pedig adj tovább egy kérdést!
Emlékszel-e arra a pillanatra, amikor életedben először azt érezted  a színpadra kiállva, vagy épp előadás közben, hogy minden izgalom és félsz ellenére átlényegülsz és teljes szívedből táncolsz? Ha igen, akkor melyik előadás volt ez? 

A kérdésre Somai Valár ad választ a következő részben.


A Budapesti Operettszínház fenntartója a Magyar Állam, irányító szerve az Emberi Erőforrások Minisztériuma (EMMI)

X