Szabad ég alatt - Open Air

Flaisz János kritikája

2021-07-21

Idén nyáron négy előadás erejéig visszatér(t) a Pesti Vármegye háza díszudvarába a Budapesti Operettszínház különleges koncertsorozata, a Szabad ég alatt - Oper Air.

Fotó: Németh Anna

2020 márciusa óta a pandémiának "köszönhetően" rengeteg változás köszöntött be az életünkbe. A legtöbbnek negatív vonzata volt, ugyanakkor kétségkívül akadtak olyan lépések is, amelyek bár kényszerűek voltak, mégis új lendületet adtak az egyes ágazatoknak. Ha a színházat vesszük alapul: a csökkenő jegyeladás, később pedig a többhónapos bezártság egyfelől felhívta a teátrumok figyelmét a streamingre, amely ugyan nem adja vissza az élő előadás varázsát, mégis enyhíthette a kultúra iránt szomjúságot. (Arról nem is beszélve, hogy így azok is meg tudtak tekinteni egy-egy darabot, akiknek egyébként a földrajzi távolság vagy anyagi okok miatt nem volt rá lehetőségük eddig.) A Budapesti Operettszínház 
Szabad ég alatt - Open Air című produkciója is félig-meddig a koronavírusnak köszönhető: a musical- és operettslágereket egyaránt felvonultató koncert tavaly debütált a Pesti Vármegyeháza udvarán. Akkor - ha még emlékszünk rá -, tavasszal teljesen megállt az élet, a színházak nem is próbálhattak, a bizonytalanság pedig mindenkit óvatosságra intett. Így hát a teátrum nem konkrét előadásokkal, hanem koncertekkel, gálaműsorokkal igyekezett közelebb hozni a műfaj szerelmeseihez a kedvelt művészeket.

Fotó: Németh Anna

A siker pedig nem maradt el, így idén nyáron is folytatódott a minden alkalommal egyszeri és megismételhetetlen koncertsorozat. Júliusban és augusztusban is két-két alkalommal várták/várják a nézőket a Pesti Vármegyeháza díszudvarán, amely főhomlokzatával, oszlopaival a magyarországi klasszicista építészet egyik legszebb alkotása. A közel kétórás koncerten - ahol nyolc szólista, valamint a Budapesti Operettszínház Zenekara hallható Axmann Péter vezetésével - a legnépszerűbb operett- és musicalslágerek csendülnek fel, a hangulatot pedig vetítésekkel igyekeznek fokozni, akadt olyan produkció, ahol az egész udvar díszkivilágításba került. Ráadásul a nagyjából 250-300 férőhelyes kialakításnak köszönhetően, az atmoszféra is meglehetősen intim, családias, különösen akkor, amikor a fellépő művészek nemcsak, hogy karnyújtásnyira voltak a nézőktől, hanem le is mentek a közönség sorai közé, ilyen formában őket is bevonva a produkcióba.

Fotó: Németh Anna

A színház két fiatal tehetsége, Széles Flóra és Dénes Viktor leginkább az operettvonalat képviselték az este folyamán. Előbbitől a Menyasszonytánc című klezmer-operettből hallhattuk a főszereplő, Rózsi szólóját (Senkim sincs), és csak bízhatunk benne, hogy a jövőben a színpadon is láthatjuk Szélest ebben a szerepben, mert a mostani előadása alapján abszolút ráillik a szerep. Dénes Viktor a két éve Vidnyánszky Attila rendezésében bemutatott Csárdáskirálynőből Bóni egyik dalát (Jaj, cica) hozta el, azt is bebizonyítva, hogy egy táncos-komikus a tánckar és kórus nélkül is képes megfelelő módon kitölteni a teret és szórakoztatni a közönséget. Kettejüktől elhangzott még a Te rongyos élet (szintén az előbb említett Kálmán Imre-műből), valamint a Marica grófnő Szép város Kolozsvárja is, így a legvidámabb perceket nekik köszönhettük.

Fotó: Németh Anna

Fotó: Németh Anna

Polyák Lilla két nagy Lévay-Kunze musicalből hozott egy-egy dalt: a Rebeccából Mrs. Danvers nagyszólóját, a Mégis él továbbot, az Elisabethből pedig a kultikussá vált Az már nem én lennéket énekelte, a tőle megszokott minőségben. Ezen kívül két duettet is hallhattunk tőle (és párjaitól) a Jekyll és Hyde című musicalből, amely 2022 tavaszán fog debütálni a Budapesti Operettszínházban, Vincze Balázs rendezésében (és nem mellesleg ez a mű először lesz látható fővárosi kőszínházban): az Ördögi táncot Kocsis Dénessel, a Csillagok idején-t Nádasi Veronikával közösen énekelte.

Fotó: Németh Anna

Lévai Enikő két olyan Lehár-operettslágerrel is készült, amelyet tőle még nem hallhattunk a Budapesti Operettszínház színpadán énekelni: a Paganiniből a Szép álom, szállj szívemre, a Cigányszerelemből pedig a Messze a nagy erdő című szólót énekelte el. Továbbá duettezett Dénes Viktorral (Álom, álom, édes álom) és Homonnay Zsolttal is (Emlékszel még), mindkét szám Kálmán Imre Csárdáskirálynőjéből csendült fel.

Fotó: Németh Anna

A csodálatos hanggal megáldott Nádasi Veronika első szólója a Mozart! című musicalből a Csillagok aranya volt, amelyet hallgatva joggal felmerülhet bennünk, hogy miért is nem alakította korábban Waldstätten bárónőt, hiszen az egyik legértőbb és legtöbb érzelemmel, színészi játékkal átitatott produkciója volt ez a szám az estnek. A műsor második felében a Macskák legnagyobb slágerét, az Éjfélt énekelte, amelyet korábban már hallhattunk tőle az Embertől emberig gálaesten is. A fentieken felül egy újabb Mozart!-duettel is készült, a Szeret mind, ki ismert Sándor Péterrel közösen énekelték el.

Fotó: Németh Anna

Fotó: Németh Anna

Azzal a Sándor Péterrel, aki mindkét szólójával hatalmas ovációt és vastapsot váltott ki a közönségből, ami nem is csoda, hiszen a Hétköznapi hős a Rudolfból, valamint a Gethsmane a Jézus Krisztus Szupersztárból magasan kvalifikált énektudást, nagy hangterjedelmet kíván, ez pedig Sándornak kétségkívül megadatott, ráadásul előadásmódja is meglehetősen hiteles, díszlet és háttértörténet nélkül is képes szerepbe helyezni magát. Ezen túl még egy duett erejéig (Rudolf - Ez most más) tért vissza a színpadra Széles Flórával.

Fotó: Menyhárt-Török Adél
 
Fotó: Németh Anna

Kocsis Dénes szintén fergeteges hangulattal varázsolta el a közönséget: a Szentivánéji álom Puctalja, valamint a Marica grófnő Hej, cigányja is igazi "mulatós sláger", amelyet az ember akarva-akaratlanul is minden refrént végig tapsol. Ráadásul ez utóbbihoz külön hozzátett, hogy a produkcióhoz a színpadon csatlakozott Kerekes Tibor koncertmester, aki a hegedűjátékával tovább növelte a színvonalat. Kocsis emellett egy régi szerepének is a bőrébe bújt ismét: az Elisabethből a Ma nagyot nőtt az árnyékot adta elő, ahol őt Rudolfként, Homonnay Zsoltot pedig Halálként láthattuk újból.

Fotó: Németh Anna

Fotó: Németh Anna

Homonnay Zsolt ismert és kedvelt szerepinek legnagyobb szólóit énekelte el: ismét láthattunk a Rebecca Maximjaként (Jégmosoly) és a Marica grófnő Taszilójaként (Mondd el, hogy imádom a pesti nőket), de ízelítőt adott a szeptemberben debütáló Nine című musicalből is (Csak rád), amelyben a főszereplőt, Guido Contini filmrendezőt alakítja. A Federico Fellini Oscar-díjas 8 és fél című remekműve a filmtörténet első rendezői önvallomása volt, amelyből az 1980-as évek elején Mario Fratti feldolgozásában, Arthur Kopit librettójával és Maury Yeston zenéjével és szövegével készült zenés színházi adaptáció. A Ninet a különleges látásmódjáról ismert Balázs Zoltán rendezésében tekinthetjük majd meg.

Fotó: Németh Anna

A fentieken túl a Maya című Fényes-operett Kellene ma éjjel..., valamint a Valahol Európában A zene az kell című slágere csendült fel, ezekkel foglalták keretbe a műsort, így a nyolc szólista mindegyike szerepet vállalt ezekben a produkciókban. Az operett- és musicalrajongók számára ez a koncert igazi csemege, nekem csupán annyiban volt hiányérzetem, hogy a számok felvezetés, átkötés nélkül követték egymást, jó lett volna, ha a művészek egy pár mondat erejéig nosztaligáznak, háttérsztorikat, rövid anekdotákat mesélnek arról, hogy mit is jelent számukra az adott dal.

Fotó: Németh Anna

Szabad ég alatt - Open Air augusztusban további két alkalommal lesz látható-hallható: 6-án, pénteken Fischl Mónika, Kiss Diána, Bojtos Luca, Dolhai Attila, Laki Péter, Janza Kata, Szabó P. Szilveszter és Mészáros Árpád Zsolt, 7-én, szombaton Füredi Nikolett, Dancs Annamari, Bordás Barbara, Siménfalvy Ágota, Homonnay Zsolt, Serbán Attila és György-Rózsa Sándor lép majd színpadra a csillagfényes boltozat alatt. Az előadásokat Angyal Márta rendezésében láthatjuk.

Írta: Flaisz János

 



A Budapesti Operettszínház fenntartója a Magyar Állam, irányító szerve az Emberi Erőforrások Minisztériuma (EMMI)

X