Viktória

Ábrahám Pál

Ábrahám Pál talán a legkalandosabb életű magyar zeneszerző. Nyolc éves korában már csodagyerek zongorista volt, tizenhét éves korában felvették a Zeneakadémia zeneszerző szakára, amit két év múlva családja nyomására abba kellett hagynia, és pénzügyi alkusz, mai nyelven bróker lett. Üzleti tevékenységei közben, az ekkoriban divatba jött amerikai jazz hódolójaként pesti zenekarokat vezényelt a később márkájává vált fehér kesztyűben. A hihetetlenül népszerű, ugyanakkor tragikus sorsú ábrahám élete végére elme-gyógyintézetbe került. A zeneszerző méltán híres darabja történetében és felépítésében is eltér a hagyományos operettektől, ám tele van olyan dallamokkal, amelyek mindenki számára ismerősek. Ebben a darabban két táncos komikus és két szubrett színesíti a bonviván és a primadonna szerelmének történetét. Már csak ettől sem szokványos operett a Viktória. A zenei világa is inkább az amerikai hatásnak köszönhető finom dzsessz muzsika és az operett keveréke, amit zseniálisan vegyített még a magyar népzene elemeivel is. A végeredmény olyan dalok sora lett, mint a Honvéd banda, a Pardon Madame, az Ahol az ember felmászik a fára vagy éppen a Good night. Míg a legtöbb operettben a primadonna szereti a bonvivánt, a bonviván pedig viszontszereti a primadonnát, a Viktóriában ez egy kicsit bonyolultabb, hiszen a primadonna két emberbe szerelmes és választania kell. A hátteret pedig mindehhez három ország adja. A történet egy első világháborús dorozsmai kapitányról és az ő szárnysegédjéről, na meg Viktóriáról és a szerelemről szól. Ez a honvéd Szibériából elmenekülve Japánba érkezik meg, ahol a nagykövetségen megpillantja első szerelmét, aki akkor már az amerikai nagykövet felesége. Mind- eközben pedig úgy siklunk át a történelmen, hogy a két főszereplőnek tulajdonképpen egyetlen dolog fontos: hogy egymásra találjanak. Vagyis a Viktória szép, szerelmi története egyszerre testvére a vad romantikus és az abszurd drámáknak, miközben azonban tagadhatatlanul és visszavonhatatlanul operett, melyben három ember keresi a szerelmet, három országon át. A Viktória szól a történelemről, a nemzetünkről, a szerelemről és mindannyiunk botlásairól. Ettől pedig ez a történet nagyon mai és minden generáció számára szerethetővé válik.  

Szereposztás

Szerzők

Ábrahám Pál

Zeneszerző

Földes Imre

Szövegíró

Harmath Imre

Dalszövegíró

Mihály István

A 'Lila akácok' dalszövegírója

Kállai István

Operettszínházi adaptáció

Béres Attila

Operettszínházi adaptáció

Németh Zsuzsanna

Koreográfus-asszisztens

Lendvai Zsolt

Koreográfus-asszisztens

Lénárt Gábor

Rendezőasszisztens

Túri Erzsébet

Díszlettervező

Velich Rita

Jelmeztervező

Kocsis Tamás

Koreográfus

Adatlap:
Műfaj:Operett
Előadások:
A Budapesti Operettszínház fenntartója a Magyar Állam, irányító szerve az Emberi Erőforrások Minisztériuma (EMMI)

X