Átlépés a mesei valóságból az operettszínházi műfűre
Mesemasa és az aranylevél
2019. ápr. 03.
A Mesemasa és az aranylevél egy színházi nevelési program, amely egy operettszínházi keretbe van illesztve. 5-8 éves gyerekeket várunk, akik az előadás 70 percéből 35-öt a színészekkel együttműködve játékkal töltenek.

Kékkovács Mara és Horváth Dániel
Cseicsner Otília dramaturg: A történetet ennek a korosztálynak az igényeihez igazítottuk. A zenés színház eszközeit, így duettet, lírai dalt, elégikus dalt, potpourrit, illetve az interakcióban ritmizálást, pantomimet, kis táncot, kis kóruséneklést használunk, de azzal a céllal, hogy a gyerekek aktívan részt vegyenek egy probléma megoldásában. Az idősebb korosztálynak ez az előadás egyszerűen már nem való, a kisebbek pedig megijedhetnek, amikot például teljes sötét lesz a színpadon. Ezért fontos a korosztályt komolyan venni.
Romankovics Edit színházi nevelési szakember: Az elmúlt 28 év alatt sok színházi nevelési előadást készítettem, de zenéset még nem. A zenés színházra jellemző formai változatosság bemutatásán túl arra törekedtünk, hogy a gyerekek megéljék a zenét: részt vegyenek az említett ritmizálásban, a közös éneklésben. A zene, akárcsak a mese, egy mágikus világ. A gonosz legyőzéséhez a prózánál emelkedettebb eszköz kell: a zene varázslata. Nem véletlen, hogy a gonoszt egy varázsdallal győzzük le.
CSO: Az emelkedettséghez hozzátartozik, hogy sokkal gazdagabb képzettársítások jellemeznek egy dalt, mint egy dialógust. Lőrinczy Attila dalszövegei engem is inspiráltak az írói munkában. Kijelöltem a történetben a dalok helyét, majd a dalokban szereplő költői képeket visszaépítettem a prózába. Ez egy oda-vissza ható munka volt. Nekem nagy öröm, hogy írhattam egy mesét.

Kékkovács Mara
Hogyan lehet összefoglalni a történetet?
CSO: Kékkovács Mara szeretett volna egy interaktív előadást, amelyben legyen egy mesefa. Romankovics Edittel végiggondoltuk: ha ez egy mesefa, akkor vannak rajta meselevelek, ha vannak rajta meselevelek, azok hogyan kerülnek át a földi világba? Odafújja őket a szél, és egy dombtetőn egy mesepostás, Frédi, ezeket a meseleveleket összegyűjti és kikézbesíti a gyerekeknek. De mi van akkor, ha ezek a levelek egyszer csak eltűnnek? Ha nem érkezik több mese? Frédi felkerekedik, átjut Meseországba, ahol megtalálja a mesefa tündérét, és megtudják: a mesefa pusztul, szárad, mert van egy rettenetes farontó, Harács, aki a meseleveleket eszi, a gyökeret rágja. Ezt a gonoszt kell a gyerekek segítségével legyőzniük. Nem is boldogulnának a gyerekek segítsége nélkül.
Itt jön az interaktivitás. Hogyan lehet kibillenteni a gyerekeket a saját komfortzónájukból ahhoz, hogy résztvevőivé váljanak az előadásnak?
RE: Az ilyen kis gyerekeket nem kell kibillenteni a komfortzónájukból. Nekik az a komfortzónájuk, hogy együtt játszanak és inkább az billenti ki őket, amikor hosszan kell ülniük csendben. Nyilván más lenne a helyzet kamaszokkal, akiket nehezebben lehetne rávenni arra, hogy jöjjenek be játszani, őket más színházi nevelési módszerekkel lehet elérni. Az ilyen pici gyerekeket valójában nagyon egyszerű a színpadra szólítani és a történetbe bevonni, mert számukra ez egy nagyon is komfortos hétköznapi helyzet. Ezért az a kérdés, hogyan lehet őket irányítani. Olyan történetet kellett kitalálni, amely valóban megszólítja őket. Azt szeretnénk, hogy a gyerekek átélhessék: ha teszünk érte, ha összefogunk, együttműködünk, odafigyelünk és kiálljuk a próbákat, akkor legyőzhetjük a gonoszt. Sok gyerekelőadásban látni, hogy elkönnyítik, elviccelik a gonosz figuráját. Holott fontos, hogy a színészek merjenek gonoszok lenni a szerepben. Enélkül a helyzetnek nincsen tétje, és a gyerekek nem tudják átélni, hogy érdemes a gonosz ellen küzdeni. Ennek az előadásnak ez a nevelési célja.

Ullmann Zsuzsa
A végén van egy levezetés, megbeszélés. Miért gondoljátok, hogy ez kell hozzá?
RE: Nagyon sok feszültség felgyűlhet a gyerekekben a mese közben, ezért fontos, hogy legyen a végén egy kis szusszanás. Visszanézünk a történetre. Mi volt a legnehezebb pillanat a küzdelem során? Volt-e olyan pillanat, amikor úgy éreztétek, hogy nem fogunk győzni? Mi volt a legfélelmetesebb?
CSO: A kizsilipelésre azért is van szükség, mert ezt az előadást kétféle rendszerben játsszuk: hétköznap szervezett, iskolai-óvodai csoportokat várunk, ahol a pedagógus később fel tudja a gyerekekkel dolgozni az élményt, például lerajzoltatja. Hétvégén családi közönséget várunk, és nem biztos, hogy ott van pedagógiai tudás a feldolgozásra, reflexióra. Ezért ezt mi meg szeretnénk oldani.

Horváth Dániel
A gyerek mennyire tud különbséget tenni? Ki tud-e lépni abból a meséből, amelyben benne volt? Tudja, hogy ez egy színházi élmény?
RE: Popper Péternek van egy nagyszerű tanulmánya: "A gyermeki gondolkodás a színházi élmény szempontjából". Abban azt írja, hogy a kisgyereknek a színházi valóság is valóság, de hároméves korától különbséget tud tenni a mesei valóság és a hétköznapi valóság között. Az előadáson belül ügyelünk arra, hogy a hétköznapi elemek soha ne keveredjenek össze a varázslatos elemekkel. Frédi, a mesepostás egy ember, így ő nem fog tudni varázsolni, szemben a meseország hőseivel, Haráccsal és a tündérrel. Ha ez következetesen van a mesében és a drámajátékban is kezelve, akkor a gyerekek szépen át tudnak menni a mítikus mesei valóságból a hétköznapi, operettszínházi műfűre.
Szerző: Vlasics Sarolta
A Bartók Rádió Súgólyuk című műsorában elhangzott beszélgetés szerkesztett változata
Repertoárunkból ajánljuk
La Mancha lovagja
Vajon tényleg be vagyunk zárva saját elménk, gondolataink börtönébe? Színházunk legújabb nagyszínpadi előadása úgy gondolkodtat el ezen, hogy közben szórakoztat. Az absztrakt közegben megelevenedő mese Don Quijotéról, a ...
Tovább
Szegény Dzsoni és Árnika
Szegény Dzsoni és Árnika című előadásunk Lázár Ervin meséje nyomán készült, amely egy vándorútra kelő szerelmespár történetét meséli el. Az adaptációt Szirtes Edina Mókus semmivel sem összetéveszthető, szívet melengető ...
Tovább
Hegedűs a háztetőn
„Hegedűs a háztetőn… valahol mind azok vagyunk. Megpróbálunk egy letisztult dallamot kicsalni, miközben egyensúlyozunk, hogy ne szegjük nyakunkat. Nem könnyű!” A helyszín a 20. századi Anatevka, egy zsidók és ...
Tovább
Musicalmesék
Több mint tíz éve már, hogy műsorra tűztük zenés színházi varázslatunkat, amely négytől kilencvenkilenc éves korig mindenkit elbűvöl. A Musicalmesékben színházunk művészei kicsik és nagyok legkedvesebb musicaljeiből és ...
Tovább