ÁTADTÁK A BUDAPESTI OPERETTSZÍNHÁZ DÍJAIT

2024. Oct 24.

Kálmán Imre születésének, illetve Lehár Ferenc halálának dátuma, október 24-e minden évben a magyar operett napja. A Budapesti Operettszínház társulata ilyenkor nagyszabású gálaműsorral ünnepel, és ekkor kerülnek átadásra a magyar operett napjához kapcsolódó díjak a Nagymező utcai teátrumban.

Mint ahogyan Kiss-B. Atilla Kossuth-díjas operaénekes, a Budapesti Operettszínház főigazgatója fogalmazott a gálaesten, nagy elődeink által ránk hagyott nemzeti kulturális örökségünk jelentős részét képezi a magyar operett, az az értékes, összművészeti zenés színházi műfaj, amelyben világelsők vagyunk. Világelsők a szerzők sokaságában, életművük gazdagságában, a műfaj több mint százéves töretlen hagyományhű művelésében, és ezzel egy időben a műfaj a modern kor elvárásai mentén való megújításában egyaránt.

Kiss-B. Atilla kiemelte: „Igazolást nyert a hitünk és a reményünk, megvalósult a vágyunk, a szándékunk: kibontottuk a magyar operett-forradalom zászlaját. A tavaly százéves Operettszínházban mai kifejezéssel élve sikerült újratölteni a magyar operettet. Az előző év novemberének közepén bemutatott új nagyoperettünk, a Pejtsik Péter és Orbán János Dénes alkotók tollából született, valamont Bozsik Yvette rendező-koreográfus és alkotócsapata által megvalósított Az Orfeum mágusa estéről estére zajos sikernek örvend. Ez azt bizonyítja, hogy a magyar operett élő hagyomány, mind a nézők, mind az előadók igényt tartanak rá, és képes a megújulásra. Éppen ezért első nagyoperettünk sikeréből erőt és indíttatást merítve megírattuk újabb nagyszabású alkotásunkat. Az alkotócsapat változatlan, és mint ahogy az már köztudott, javában próbáljuk új családi operett-musicalünket, a Hamupipőkét a Családok Évadában, új ősbemutatónk fővédnöke Prof. Dr. Hankó Balázs kulturális és innovációs miniszter.” A főigazgató kitért arra is, hogy az MTVA M5 csatornája október havát a magyar operett hónapjává nyilvánította. Ez azt jelenti, hogy az M5 csatornán minden szombat este látható az Operettszínház egy-egy előadása, hamarosan a képernyőre kerül a Vidnyánszky Attila rendezte Csárdáskirálynő. Végül köszönetet mondott Éliás Tibornak, a Musica Hungarica Kiadó tulajdonosának, aki a díjak mellé saját vagyonából biztosítja az átadásra kerülő műtárgyakat.

A magyar operett napján a díjakat Kiss-B. Atilla főigazgató, valamint Éliás Tibor, a Musica Hungarica Kiadó alapítója adta át.

Az évad legígéretesebb ifjú művészének járó Marsallbot-díjat Kelemen Fanni kapta.

Kelemen Fanni középiskolai tanulmányait a Hermann László Zeneművészeti Szakgimnázium és Alapfokú Művészetoktatási Iskola magánének szakán végezte. Ezt követően sikeresen jelentkezett a Vasutas Zeneiskola – Pesti Broadway Musical Stúdió színészképzésére, majd felvételt nyert a Színház- és Filmművészeti Egyetemre, azóta is az intézmény hallgatója. A Budapesti Operettszínház színpadán 2019-ben debütált a Hegedűs a háztetőn című előadásban, Háva szerepében. Jelenleg Az Orfeum mágusa, a Carmen, a Jekyll és Hyde, a Monte Cristo grófja, valamint a Veszedelmes viszonyok című előadásokban látható.

Az évad musicalszínésze: Füredi Nikolett

A Magyar Rádió Gyermekkórusának tagja volt közel egy évtizeden keresztül, ahol számos rádiófelvételen énekelt szólót. Húszévesen megkapta élete első és egyik legmeghatározóbb főszerepét az Evita című musicalban, amit németül, német nyelvterületen játszott a Rockszínház neves művészeivel, később pedig Miskolcon, majd Sopronban is, immár magyar nyelven. Színpadra lépett a Fiatalok Színházában és a Musicalszínházban, a Mária Evangéliuma című rockopera pedig többször is visszaköszönt a pályáján. Az operett műfaja is fontos része az életének: 2004-ben debütált A cirkuszhercegnőben Fedoraként, melyet a székesfehérvári Vörösmarty Színház mutatott be közösen a Magyar Nemzeti Cirkusszal. Ezt követték a Viktória, a Bál a Savoyban, a Csárdáskirálynő, a Leányvásár, és a Víg özvegy című operettek, melyekben primadonnaként állt a közönség elé. Főszerepek sorát bízzák rá manapság is a Budapesti Operettszínházban, jelenleg Az Orfeum mágusa, a Carmen, a Jekyll és Hyde, a La Mancha lovagja és a Monte Cristo grófja című előadásokban lép színpadra.

Az évad operettszínésze: Nagy Lóránt

2005-ben végzett a Színház- és Filmművészeti Egyetem operett-musical szakán, Kerényi Imre tanítványaként. 2020-ban a Károli Gáspár Református Egyetemen mesterdiplomázott színháztudomány szakon. Az egyetem elvégzése után a Madách Színház, a Piccolo Színház, majd a Győri Nemzeti Színház, később az egri Gárdonyi Géza Színház tagja lett. Meghívott vendégként játszott a József Attila Színházban, a Szolnoki Szigligeti Színházban és a Veszprémi Petőfi Színházban is. Több ízben vendégszerepelt külföldön: fellépett Franciaországban, Németországban, Ausztriában és Svájcban. Alakításai között egyaránt jelen vannak a prózai és zenés szerepek. 2018 óta a budapesti Újszínház tagja. 2021-től a Magyar Művészeti Akadémia ösztöndíjasa. A Budapesti Operettszínházban 2020-ban mutatkozott be először, ahol a nagyközönség Az Orfeum mágusa, a Carmen, a Jekyll és Hyde, a La Mancha lovagja, valamint a Monte Cristo grófja című produkcióban láthatja.

A Musica Hungarica Kiadó életműdíjasa: Mága Zoltán

Cigányzenész családba született, tizenkét évesen már a Rajkó Zenekar prímása volt. 1996-ban Budapest Gipsy Band néven együttest alapított. 1997-ben vette át előadóművészi diplomáját népzene szakon. Diplomát szerzett a Pécsi Tudományegyetem hegedűművész alap szakán, majd elvégezte a mesterképzést is. A világhírű Rajkó Zenekar vezető prímásaként Európa szinte minden fővárosában, és Amerikában, valamint a Távol-Keleten is színpadra lépett. 2000-től állt a közönség elé a magyar Moulin Rouge-ban, amelynek 2003-ig a népzenei vezetője is volt. Hegedűjátékát hallgatta mások mellett XVI. Benedek és Ferenc pápa, III. Károly brit király, VI. Mohammed marokkói király, II. Konstantin volt görög király, valamint Robert De Niro Oscar-díjas amerikai színész és Salma Hayek színésznő. Együtt játszott David Foster tizenhatszoros Grammy-díjas zongoraművésszel, Ekatherina Lekhina Grammy-díjas szopránnal, Julia Novikova szopránnal, Shlomo Mintz, Zakhar Bron és Didier Lockwood hegedűművészekkel. Jótékonysági koncertjeivel világnézeti és politikai törésvonalaktól függetlenül összekapcsolja a széles nagyközönséget, valamint társadalmi felelősségvállalásra is ösztönzi a nézőket.

A Musica Hungarica Kiadó nagydíjasa: Fischl Mónika

Zenei általános iskolai tanulmányai alatt balettozott. Szinte egyidőben nyert felvételt az Állami Balett Intézetbe és a Magyar Rádió Gyermekkórusába. Végül a kórust választotta Csányi László és Botka Valéria szakmai irányításával. Hét évig hegedült, majd zongorázott. Később a Táncsics Mihály Gimnázium zenei osztályába került, ahol Gráf Zsuzsannához járt, a későbbi Angelica Leánykarba. Az érettségi bizonyítvány megszerzése után elvégezte a Bartók Béla Konzervatórium ének szakát, majd a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskolán diplomázott 1997-ben kamaraművész-tanár szakon. Diplomaévében kapta első operaszerepét a Szegedi Nemzeti Színházban, Donizetti Don Pasquale című operájában Norinaként lépett a közönség elé. 1997-től a Budapesti Operettszínház tagja, ahol eljátszotta a legnagyobb primadonna szerepeket, például Zórikát (Lehár: Cigányszerelem), Hannát (Lehár: A víg özvegy), Lizát (Lehár: A mosoly országa), Adélt (Strauss: A denevér), Szaffit és Arsenát (Strauss: A cigánybáró), Anninát (Strauss: Egy éj Velencében), Maricát (Kálmán: Marica grófnő), és Viktóriát (Ábrahám: Viktória). Legtöbbet játszott szerepéért, a Csárdáskirálynő Szilviájáért 2009-ben Artisjus-díjban részesült. Ezt a szerepet a német ZDF csatorna is felvette a baden-badeni Festspielhausban. 2001-ben a bécsi Renaissance Theater-ben 15 alkalommal játszotta a szerepet. A Magyar Állami Operaházban 1998-ban Norinaként debütált, azóta számos főszerepet megformált az Andrássy úti palotában. Fellépett a Müpában, Bayreuthban, a Szegedi Szabadtéri Játékokon, a Miskolci Operafesztiválon és Genovában a Theatro Verdiben, ahol a színház névadójának Traviata című operájában a címszerepet énekelte. Rendszeres fellépője az amerikai Saluteto Vienna koncertsorozatainak, ahol legutóbb a new york-i Avery Fisher Hallban koncertezett. Repertoárjával bejárta a világ számos nagy koncerttermeit Japánban, Ázsiában, Amerikában és Európában. Számos színházi TV-felvétel készült közreműködésével. Jelenleg Az Orfeum mágusa, a Csárdáskirálynő, a János vitéz és a Marica grófnő című előadásokban lép színpadra, de hallható lesz Andrew Lloyd Webber Requiemjének szoprán szólistájaként, valamint az Ave Maria című adventi gálán is.

A Bársony Rózsi Emlékgyűrűt Bojtos Luca kapta.

A Karinthy Frigyes Kéttannyelvű Gimnáziumban érettségizett és a Dohnányi Ernő Zeneiskolában tanult zongora, valamint magánének szakon. Ezt követően a Szegedi Tudományegyetem Zeneművészeti Karán diplomázott előadó-művészet, magánének szakirányon, majd a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen végzett, klasszikus ének-mester szakon. Posztgraduális képzésének keretében Francesco Torrigiani tanítványa volt a Conservatorio Luigi Cherubini falai között, Firenzében. Fellépett többek között a Bajor Állami Operaházban, a Művészetek Palotájában, a Szegedi Szabadtéri Játékokon, a Sziget Fesztiválon, az Ördögkatlan Fesztiválon, a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon, a Gödöllői Barokk Kastélyszínházban, a marosvásárhelyi Kultúrpalotában, a Papp László Sportarénában és a Győri Nemzeti Színházban. Felkérték a 2017. évi Európai Ifjúsági Olimpiai Fesztivál szoprán szólistájának, a 2018-as Tokaji Fesztiválkatlan koncertjén José Cura, a világhírű tenor szoprán partnere volt. Részt vett számos ének mesterkurzuson, mások mellett a nemzetközi operaélet egyik legelismertebb énekművésze, Sumi Jo kurzusán. A Budapesti Operettszínházban jelenleg Az Orfeum mágusa, a Csárdáskirálynő, valamint a Marica grófnő című előadásokban lép színpadra.
Az évad nézője díjat Bors Ilona vehette át. 
A díjazottaknak szívből gratulálunk és további sikereket kívánunk! 

A díjátadót az Álom, álom, édes álom című ünnepi gála tette teljessé Homonnay Zsolt Jászai Mari-díjas színházi alkotó rendezésében.

fotó: Janus Erika 

« Back here : News