
Kiss-B. Atilla
főigazgató

Kiss-B. Atilla Kossuth-díjas és Liszt Ferenc-díjas operaénekes, a Magyar Művészeti Akadémia és az Európai Tudományos és Művészeti Akadémia rendes tagja, a Magyar Állami Operaház Mesterművésze és Örökös Tagja, a Színház- és Filmművészeti egyetem osztályvezető tanára, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem adjunktusa és a Budapesti Operettszínház főigazgatója.
A kolozsvári Gheorghe Dima Zeneakadémia ének és opera szakán Kriza Ágnes, Alexandru Farcas és Gheorghe Rosu növendékeként szerzett diplomát. Két évig a Conservatoire de musique de ville de Luxembourg ösztöndíjasaként Ionel Panteánál tanult ének- és operaművészetet; a Mozart Akadémián Prágában Eva Blahova, Kerstin Mayer és Ionel Pantea voltak mesterei, valamint részt vett Luisa Bosabalian és Mariana Nicolesco mesterkurzusain is.
1991-ben debütált a kolozsvári Operában. Egy évre rá Erkel Ferenc Bánk bán című operájának címszereplőjeként mutatkozott be a Gyulai Várszínházban, a Magyar Állami Operaházban pedig 1999-ben lépett először színpadra Szokolay Sándor Szávitri című operájában Szatjaván (Szávitri) szerepében. Kiss-B. Atilla számos rangos nemzetközi operaszínpadon is nagy sikert aratott: fellépett a barcelonai Gran Teatre del Liceu és a bukaresti Opera Națională București színpadán, a berlini Komische Operben, valamint mások mellett Bernben, Prágában, Varsóban, Pozsonyban, Ljubljanában, Marseille-ben, Nantes-ban, Rouen-ban, Monte Carlóban és Torontóban. Számos nagyformátumú hazai és nemzetközi színpadi partnere mellett együtt énekelt a 20. század egyik legnagyobb szoprán opera csillagával, Montserrat Caballéval. Az Erkel Ferenc Bánk bán című operájából 2002-ben, Káel Csaba rendezésében forgatott nagy sikerű mozifilm címszereplője. 2004-ben revelatív alakítást nyújtott Richard Wagner Lohengrin című operájának címszereplőjeként Katharina Wagner német színházi alkotónak, Richard Wagner dédunokájának és Liszt Ferenc ükunokájának rendezésében.
2002-ben Liszt Ferenc-díjjal, 2011-ben a Magyar Köztársasági Érdemrend lovagkeresztjével, 2014-ben pedig Kossuth-díjjal is elismerték munkásságát. Mindemellett 1998-ban neki ítélték a Kriza Ágnes emlékplakettet, a 2000. évi Traian Grozăvescu Nemzetközi Tenorversenyen elnyerte az I. díjat, ugyanebben az esztendőben Artisjus-díjat kapott. 2001-ben az ATV Művész dobogó-díjas és kitüntették a Simándy József emlékpakettel. 2008-ban Havasi István-díjat, 2012-ben pedig Melis György-emlékplakett kapott.
Kiss-B. Atillát 2019 után 2023-ban másodszorra is kinevezték a Budapesti Operettszínház főigazgatójának. Célja, hogy a hagyományok tiszteletben tartásával új művészi minőségre, 21. századi színvonalra emelje a hazai operett- és musicaljátszást. A vezetésével működő Nagymező utcai teátrumban mindmáig telt házakat vonzanak mások mellett a Csárdáskirálynő, a Marica grófnő, A mosoly országa, a Mária főhadnagy és a János vitéz és Az Orfeum mágusa című előadások, de a közönség kedvencei a Jekyll és Hyde, a Hegedűs a háztetőn, a Carmen, a Monte Cristo grófja és a Hamupipőke című produkciók, valamint a Diótörő című balett is. Mindemellett igazi kuriózumként került bemutatásra korábban Grigori Frid Anne Frank naplója című monooperája és Dubrovay László A képfaragó című táncjátéka, továbbá minőségi szakmai fejlődéstörténetet tudhat maga mögött a színház Szimfonikus Zenekara, valamint Balettkara is. A közönség az előbbieken túl számos nagysikerű gálakoncertet is láthat úgy a színházban, mint a televíziók képernyői előtt, így időről-időre többszázezer néző átélheti a hamisítatlan operettszínházi életérzést. A színház rendszeresen vendégszerepel, turnézik hazánkban, a külhoni magyarok lakta területeken és nemzetközi helyszíneken.
Kiss-B. Atilla kiemelt hangsúlyt fektet a jövő művészgenerációjának kinevelésére, ezért az általa megálmodott és útjára indított Tálentum Program célja, hogy a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem, a Színház- és Filmművészeti Egyetem, valamint a Pesti Broadway Musical Stúdió tálentummal bíró növendékei közösen, összművészeti színházi környezetben, a gyakorlatban is elsajátítsák azt a tudásanyagot, ami az operett és a musical hiteles, autentikus és magas minőségű műveléséhez szükséges.